Prvá slovenská pilotka Katarína Krivdová sa narodila na Piargu /dnes Štiavnické Bane/ roku 1912 a umrela v Žiari nad Hronom roku 1989. Jej životopis veľmi podrobne spracoval a publikoval Marián Pavúk, ktorý sa podrobne zaoberá dejinami Vyhní a práve pani K. Schweigertová prežila časť svojho života vo Vyhniach.
Jej letecká kariéra sa začínala v roku 1934, keď bol organizovaný v rámci aktivít Masarykovej leteckej ligy (MLL) v Banskej Štiavnici prvý plachtársky kurz na Slovensku a do tohto kurzu sa prihlásila aj študentka banskoštiavnickej Štátnej priemyselnej školy Katarína Krivdová.. Dovolím si citovať z práce Mariana Pavúka „Pekná a sympatická dievčina dostala medzi plachtármi familiárne meno Kitty. Kurz, v ktorom bolo 15 chlapcov a ona, ako jediná žena, viedli inštruktori Pavol Pálka, Hubert Váhala a kpt. Vladislav Adamíček. Lietalo sa na plachtárskom letisku v Štefultove pri Banskej Štiavnici na klzákoch typu Zlín Z-V a Z-VI, ktoré tamojšia odbočka získala zo sponzorstva veľkého priaznivca letectva, zlínskeho továrnika Tomáša Baťu. V novembri 1934 bol kurz ukončený a Kitty Krivdová dostala ako prvá Slovenka pilotný plachtársky preukaz č. 439, výkonnostnej triedy „A“. Odovzdal jej ho náčelník československých plachtárov organizovaných v MLL, Ludvik Eisnic z Prahy“. Nebolo to jednoduché takúto kvalifikáciu získala z účastníkov kurzu len ona a jeden z chlapcov.
V roku 1935 absolvovala ďalšie výkonnostné bezmotorové lietanie na Sitne, kde dosiahla kvalifikáciu vyššieho stupňa . V dňoch 24. apríla až 12. mája 1935 sa ako jediná žena zo Slovenska zúčastnila na 1. národných plachtárskych závodoch v Banskej Štiavnici – Štefultove.“
Asi nebolo v tom čase jednoduché chodiť na náročnú školu a venovať sa lietaniu, ale keďže aj v Štefultove mali motorové lietadlo Katarína, tento raz už „Kitty“ si ho vyskúšala ako pasažier, ale súčasne sa začala venovať lietaniu na Sliači a hlavne v Piešťanoch, tu do apríla 1936 vykonala 168 letov, na rôznych typoch lietadiel. 17. apríla 1936 sa uskutočnil jej prvý samostatný let do výšky 800 metrov/pred skúšobnou komisiou/, ktorý trval 10 minút. V Piešťanoch pokračoval aj ďalší výcvik. Záverečný skúšobný let absolvovala Katarína Krivdová Šchweigertová na trase Piešťany – Bánovce nad Bebravou – Trenčín – Tekovské Šarluhy (dnes Tekovské Lužany) – Piešťany. Katarína získavala ďalšie kvalifikačné preukazy pre plachtárske lietanie, ale uplatnenie jej koníčka bolo zložité. Vrátila sa na priemyslovku a len občas využila ponuku na kondičné motorové lietanie v Stredoslovenskom aeroklube na Troch Duboch. Uvažovala aj o službe pilota kuriérskej letky v čs. armáde, no vtedajší branný zákon ženskú službu vo vojsku neumožňoval. Potom sa už venovala škole, ktorú ukončila v roku 1937. Od 17. mája nastúpila k Čs. štátnym aerolíniám na expozitúre v Piešťanoch, odkiaľ 20. augusta 1937 prešla na Ministerstvo verejných prác, oddelenie výkonných letcov. Na ministerstve pracovala formálne až do 15. februára 1939. Ešte zamestnanie na expozitúre v Užhorode a potom kruté vojnové udalosti, ktoré zmarili jej letecké ambície. Pri úteku z Užhorodu po rozpade Československa a po obsadení vojskami dokonca letecká havária.
Po rozpade ČSR a po odchode z Užhorodu ostala bez práce od mája 1939 začala pracovať už pre nové slovenské Ministerstvo dopravy a verejných prác, kde sa organizovalo letecké oddelenie. Práca ju tu asi neuspokojila.
V roku 1939 si založila rodinu, zapojila sa do Slovenského národného povstania, už ako partizánka „Káťa“, ale hlavne partizánska spojka v Krupine. Po roku 1950 sa stala učiteľkou, učila na školách v Krupine, vo Vyhniach a na Bankách. Vychovala šesť detí a aby sa jej dramatický život ešte viac zdramatizoval pre ostré protesty proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968 musela opustiť školské služby.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára